اِنَّ الصَّلوةَ تَنهي عَنِ الفَحشآء وَ المُنكَر" نماز انسان را از زشتيها و گناه باز ميدارد. و نمازگزار را به صفات اخلاقي برتر رهنمون ميشود كه خود نمازگزار از طريق شهود دروني (نوعي درك دروني، يك حس غريب دروني) آن را احساس ميكند. نماز اثري مثبت و سازنده در زندگي مادي و معنوي و پيشرفت اجتماعي دارد"اَلا بِذِكرِالله تطمَئنَّ القُلوب"آگاه باشيد كه تنها ياد خدا آرامبخش دلهاست و همچنين نماز شستن دل از همهی ماديات دنيوي و پاكي روح و دل است. «نماز اصوليترين اصل اسلام است كه جوانان را از صفات شيطاني دور نگه داشته و انسان را به بارگاه خداوند بيمه ميكند. ياد خدا بهترين وسيله براي خويشتن داري و كنترل غرايز سركش و جلوگيري از روح طغيان است. «نمازگزار» همواره به ياد خدا ميباشد، خدايي كه از تمام كارهاي كوچك و بزرگ ما آگاه است، خدايي كه از آنچه در زواياي روان ما وجود دارد و يا از انديشه ما ميگذارد، مطلع و باخبر است و كمترين اثر ياد خدا اين است كه به خودكامگي انسان و هوسهاي وي اعتدال ميبخشد، چنان كه غفلت از ياد خدا و بي خبري از پاداش ها و كيفرهاي او، موجب تيرگي عقل و خرد و كم فروغي آن ميشود. انسان غافل از خدا در عاقبت اعمال و كردار خود نميانديشد و براي ارضاي تمايلات و غرايز سركش خود حد و مرزي را نميشناسد و اين نماز است كه او را در شبانه روز پنج بار به ياد خدا مياندازد و تيرگي غفلت را از روح و روانش پاك ميسازد. به راستي، انسان كه پايه حكومت غرايز در كانون وجود او مستحكم است، بهترين راه براي كنترل غرايز و خواستهاي مرز نشناس او همان ياد خدا، ياد كيفرهاي خطاكاران و حسابهاي دقيق و اشتباهناپذير آن ميباشد. از اين نظر قرآن يكي از اسرار نماز را ياد خدا معرفي ميكند: "اقم الصلوة لذكري؛ نماز را براي ياد من بپادار" نمازگزار ناچار است كه براي صحت و قبولي نماز خود از بسياري از گناهان اجتناب ورزد؛ مثلا، يكي از شرايط نماز مشروع بودن و مباح بودن تمام وسايلي است كه درآن به كار ميرود، مانند آب وضو و غسل، جامهاي كه با آن نماز ميگزارد و مكان نمازگزار، اين موضوع سبب ميشود كه گرد حرام نرود و در كار و كسب خود از هر نوع حرام اجتناب نمايد؛ زيرا بسيار مشكل است كه يك فرد تنها در امور مربوط به نماز به حلال بودن آنها مقيد شود و در موارد ديگر بي پروا باشد. گويا آيه زير به همين نكته اشاره ميكند و ميفرمايد: «ان الصلوة تنهي عن الفحشأ و المنكر؛ كه نماز )انسان را( از زشتي ها و گناه باز ميدارد بالاخص اگر نمازگزار متوجه باشد كه شرط قبولي نماز در پيشگاه خداوند اين است كه نمازگزار زكات و حقوق مستمندان را بپردازد؛ غيبت نكند؛ از تكبر و حسد بپرهيزد؛ از مشروبات الكلي اجتناب نمايد و با حضور قلب و توجه و نيت پاك به درگاه خدا رو آورد و به اين ترتيب نمازگزار حقيقي ناگزير است تمام اين امور را رعايت كند. روي همين جهات، پيامبر گرامي ما (صلياللهعليهوآله) ميفرمايد: نماز چون نهر آب صافي است كه انسان خود را در آن شست و شو دهد، هرگز بدن او آلوده و كثيف نميشود. همچنين كسي كه در شبانه روز پنج مرتبه نماز بخواندو قلب خود را در اين چشمه صاف معنوي شست و شو دهد، هرگز آلودگي گناه بر دل و جان او نمينشيند. www.iran-forum.ir
توجه به نقش سازنده نماز در جلوگيري از انواع انحرافات اجتماعي و كجروي ها، مسئولين ذي ربط براي مقابله با چنين تهديداتي نيازمند برنامه ريزي براي اداي نماز در مدارس مي باشد . چرا كه با ترويج فرهنگ نماز در مدارس و برگزاري نماز جماعت و اختصاص وقت هر چند كم در بين دو نماز براي آموزش مباني ديني و اعتقادي و آموزه هاي ائمه اطهار در باره سبك زندگي اسلامي مي توان در مقابل تهاجم فرهنگي و تهديدات نرم، جوانان را بيمه نمود. اگر به اثرات نامطلوب استفاده از رسانه هاي مدرن و فضاي مجازي توجه جدي نگيرد آسيب هاي زيادي بر خانواده ها و جوامع مي گذارد.
از لحاظ خانوادگي بنيان خانواده ها سست شده و تضاد عقايد و شكاف انديشه ها و باورها در بين اعضاي خانواده گسترش يافته و دامنه تعارضات و اختلافات بيشتر مي گردد.
از لحاظ فرهنگي، تهاجم فرهنگي وارد جامعه شده و سبك زندگي غربي و مصرف گرايي در بين خانواده ها و جامعه شيوع يافته و به طبع آن هويت افراد بر اساس نوع و ميزان مصرف شان سنجيده مي شود. و دارندگي به عنوان يك ابزار برازندگي مي شود.
از لحاظ سياسي شايعه پراكني هاي سياسي و امنيتي در بين مردم رواج يافته و تشويش افكار و بدبيني به نظام از طريق شبكه هاي اجتماعي گسترش مي يابد.
از لحاظ روحي و رواني، انواع آسيب ها و مشكلات روحي و اختلالات شخصيتي زياد شده و پرخاشگري، هم جنس گرايي و مسايل جنسي افزايش يافته و بنيان جنسيتي جامعه دچار مشكل مي شود.
از لحاظ آموزشي، ميزان توجه به علم و دانش در مراكز علمي و آموزشي كمتر شده و ميزان افت تحصيلي و ترك تحصيلي بيشتر مي گردد.
از لحاظ اجتماعي تبادل عكس ها و فيلم هاي خانوادگي در بين افراد افزايش يافته و اعتماد اجتماعي در بين مردم سلب شده و آرامش اجتماعي كاهش يافته و سوءظن هاي كاذب در اجتماع رشد مي كند. امكان فريب و اغفال دختران و سوء استفاده هاي جنسي افزايش مي يابد.
بر اساس مشكلات مطرح شده ؛ خانواده ها، مدارس و دولت ها به نقش نماز در كنترل آسيب هاي ياد شده توجه جدي نمايند تا اين سرمايه مهم اجتماعي به راحتي از دست نروند . بر اين اساس براي كنترل فرزندان از طريق كنترل بيروني به نقش خانواده ها و كنترل دروني به نقش نماز و باورهاي اعتقادي و ديني توجه جدي گردد.
دوستان عزیزم این مقاله فوق العاده کاربردی لطفا برای تکمیل اطلاعات از آن به آدرس ارایه شده مراجعه کنید.
http://qunoot.net/App/reads.item.php?showid=1668
آخرین نظرات